piątek, 8 października 2010

syllabus zajęć Myslovitz-głos pokolenia?

SYLLABUS
KOD PRZEDMIOTU   
NAZWA PRZEDMIOTU    Myslovitz – głos pokolenia?
RODZAJ PRZEDMIOTU    Przedmiot fakultatywny
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH    brak
CZAS TRWANIA I WYMIAR GODZIN    semestr letni, rok akademicki 2010/11, 30 h
FORMY ZAJĘĆ
(ćwiczenia, konwersatorium, wykład)    konwersatorium
CELE SZCZEGÓŁOWE    Zajęcia są przykładem na to, że w atrakcyjny sposób można zapoznać się ze współcześnie popularną metodą interpretacyjną jaką jest krytyka społeczna oraz nauczyć się ją stosować z pomocą tekstów piosenek popularnego zespołu muzycznego, które poświęcone są bieżącym problemom społecznym. Do analizy zostaną wykorzystane także publikacje współczesnych myślicieli. Ponadto celem pobocznym zajęć będzie zapoznanie z regułami sporządzenia eseju naukowego.
TEMATYCZNE UJĘCIE TREŚCI    1. Wprowadzenie: czym jest krytyka społeczna?
2. My i oni: geneza i historia zespołu, nawiązania muzyczne i filmowe.
3. Być jak miejsce, z którego się jest… – Myslovitz vs.Mysłowice.
4. Być jak coś na prąd… – technicyzacja życia codziennego.
5. Media to ja.
6. Mieć czy być?
7. Charakterystyka ponowoczesności: życie to surfing.
8. Patologie ponowoczesności? I Ciało i przemoc.
9. Patologie ponowoczesności? II Samotność i wykluczenie społeczne.
10. Patologie ponowoczesności? III Miłość w czasach popkultury.
11. Patologie ponowoczesności? IV Anioły i demony.
12. Patologie ponowoczesności? V Eskapizm.
13. Ten kraj jest jak psychodeliczny lot… (bieżące tematy społeczne).
14. Z rozmyślań przy śniadaniu… (podsumowanie).
15. Wpisy do indeksów.
FORMA I ZASADY ZALICZENIA (także egzaminu)    a) zasady zaliczenia: obowiązkowa obecność i aktywność na zajęciach (2 dopuszczalne nieobecności); zwolnienia lekarskie i in. nie zwiększają dopuszczalnej liczby nieobecności na zajęciach, każde opuszczone zajęcia powyżej 2 należy zaliczyć na dyżurze, 5 nieobecności uniemożliwia otrzymanie zaliczenia,
b) forma zaliczenia: sukcesywne wywiązywanie się ze wszystkich powierzonych przez prowadzącego zadań (np. praca w grupach),
c) na każdych zajęciach można zdobyć 1 p. za aktywność,
d) esej na wybrany temat związany z problematyką zajęć (oceniany w skali od 0 do 15 p.),
e) ocena końcowa = aktywność + esej: 25-20 p. BDB; 19-15 p. DB; 14-10 p. DST; od 9 p. NDST
LITERATURA PODSTAWOWA    D. Barney, Społeczeństwo sieci, Wyd. Sic!, Warszawa 2008 (fragmenty).
J. Baudrillard, Wymiana symboliczna i śmierć, Wyd. Sic!, Warszawa 2007 Wyd. Humaniora, Poznań 1997 (fragmenty).
Z. Bauman, Razem, osobno, Wyd. Literackie, Kraków 2003 (fragmenty).
Tenże, Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wyd. WAM, Kraków 2006 (fragmenty).
Tenże, Płynne życie, Wyd. Literackie, Kraków 2007 (fragmenty).
E. Fromm, Mieć czy być?, różne wyd. (fragmenty).
A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, PWN, Warszawa 2000 (fragmenty).
Tenże, Przemiany intymności, PWN, Warszawa 2006 (fragmenty).
Pisanie miasta-czytanie miasta, pod red. A. Zeidler-Janiszewskiej, Wyd. Humaniora, Poznań 1997 (fragmenty).
E. Rewers, Post-polis: wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków 2005 (fragmenty).
G. Vattimo, Społeczeństwo przejrzyste, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2006 (fragmenty).
A. Zeidler-Janiszewska, O statusie antropologii współczesności – kilka uwag krytycznych, [w:] Antropologiczne wędrówki po kulturze, pod red. W. Burszty, Poznań 1996, s. 195-200.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA    Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Wyd. Literackie, Kraków 2000 (fragmenty).
Tenże, Społeczeństwo w stanie oblężenia, Wyd. Sic!, Warszawa 2006 (fragmenty).
Tenże, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Wyd. UMK, Toruń 1995 (fragmenty).
U. Eco, Podziemni bogowie, Czytelnik, Warszawa 2007 (fragmenty).
A. Kępiński, Lęk, wyd. różne (fragmenty).
Przestrzeń, filozofia i architektura, pod red. Ewy Rewers, Wyd. Humaniora, Poznań 1999 (fragmenty).
L. Gnoiński, Myslovitz. Życie to surfing, Kraków-Warszawa 2009 (fragmenty).
U. Beck, Władza i przeciwwładza w epoce globalnej. Nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa 2005 (fragmenty).
G. Simmel, Filozofia kultury, Kraków 2007 (fragmenty).
K. Romaniszyn, Rzecz o pracy i konsumpcji. Analiza antropologiczna, Kraków 2007 (fragmenty).
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE    Materiały audiowizualne: przede wszystkim dyskografia zespołu.
INFORMACJE DODATKOWE (np. miejsce i terminy dyżurów, e-mail itp.)  
e-mail: gosia@verte.art.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz